Jan Zbigniew Mikulski
Jan Zbigniew Mikulski

JAN ZBIGNIEW MIKULSKI

Polski lotnik i szybownik, instruktor szybownictwa wojska Polskiego i Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (LOPP), lotnik Polskich Sił Zbrojnych (PSZ) i Royal Airforce (RAF), major lotnictwa i instruktor w Pakistańskich Siłach Powietrznych (RPAF), szef wyszkolenia Departamentu Lotnictwa Cywilnego Pakistanu.

Ur. 16.07.1907 w Druskienikach – zm. 20.07.1999 w Londynie.

EUROPA

Dzieciństwo spędza w Petersburgu, od małego interesuje się samolotami. Wkrótce po odzyskaniu przez Polskę niepodległości przeprowadza się z rodziną do Grodna, a następnie do Wilna. W konsekwencji, zaraz po maturze kończy kurs lotniczy w wileńskim aeroklubie.

Jan Zbigniew Mikulski: kopia nominacji na komendanta Wołyńskiej Szkoły Szybowcowej ze zdjęciem, 1934, aut.: Lemotes, domena publiczna
Jan Zbigniew Mikulski: kopia nominacji na komendanta Wołyńskiej Szkoły Szybowcowej ze zdjęciem, 1934, aut.: Lemotes, domena publiczna

Obowiązkową służbę wojskową odbywa w lotnictwie. Następnie przenosi się Pińska, gdzie przechodzi kurs szybowcowy i uzyskuje uprawnienia instruktorskie. Niedługo później zostaje komendantem Wołyńskiej Szkoły Szybowcowej Ligii Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Co więcej – do września 1939 kończy jeszcze kurs akrobacji szybowcowej i latania motoszybowcami. Po wybuchu wojny trafia do eskadry rozpoznawczej 2. Pułku Lotniczego jako ochotnik. Pod koniec roku 1939 udaje się do Francji, gdzie stacjonuje w bazie lotniczej  jako pilot i tłumacz jednostki. Po kapitulacji przenosi się do Wielkiej Brytanii, gdzie służy w Polskich Siłach Powietrznych i Royal Air Force.

AFRYKA, EUROPA, AZJA

W latach 1941-1944 Mikulski lata wielkimi samolotami transportowymi na szlakach: Pakistan – Egipt – Afryka, od 1945 roku w Indiach i Birmie. Przez pewien czas jest instruktorem lotnictwa w Egipcie, a w 1947 roku na krótko powraca do Wielkiej Brytanii, gdzie podejmuje pracę na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego RAF. Jeszcze pod koniec tego samego roku przenosi się do Pakistanu, gdzie służy w Królewskich Pakistańskich Siłach Powietrznych. Osiada w Karaczi i tam też tworzy szkołę szybowcową mającą wyszkolić przyszłych pilotów wojskowych. Jest inicjatorem szybownictwa w Pakistanie. W 1957 roku, jako pierwszy cudzoziemiec, zostaje odznaczony orderem Tamgha-i-Basalat, czyli jednym z najwyższych odznaczeń pakistańskich.

W latach 1961-1962 pełni funkcję szefa wyszkolenia szybowcowego w pakistańskim Departamencie Lotnictwa Cywilnego.

Po przejściu na emeryturę w 1964 roku wraca do Wielkiej Brytanii, gdzie uczy szybownictwa w London Gliding Club, Dunstable / Luton. Do końca życia lata na szybowcach.

Korzystano z: encyklopedia.biolog.pl, samoloty.pl, Konrad Rydłowski, „Jan Zbigniew Mikulski”

Foto: commons.wikimedia.org, domena publiczna