AGNIESZKA HOLLAND
Reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka, tłumaczka, prezydent Europejskiej Akademii Filmowej, nominowana m.in. do Oscara i nagrody BAFTA.
Ur. 28.11.1948 w Warszawie.
Studiuje na Wydziale Filmowym i Telewizyjnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Po powrocie do Polski podejmuje pracę jako asystent reżysera przy filmie „Iluminacja” Krzysztofa Zanussiego, a następnie przy „Listach naszych czytelników” Stanisława Latałły. Współpracuje z Andrzejem Wajdą.
Własne filmy zaczyna tworzyć w połowie lat 70. Debiutuje filmem „Aktorzy prowincjonalni” na festiwalu filmowym w Cannes. Zdobywa nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych. W roku 1981 przenosi się do Niemiec, później do Francji, a w latach 90. do Stanów Zjednoczonych. Stąd po latach powraca do Francji. Trzykrotnie nominowana do Oscara za filmy: „Gorzkie żniwa” (1985), ”Europa, Europa” (1991) i „W ciemności” (2011).
Poza działalnością reżyserską zajmuje się także pisaniem scenariuszy, w tym do kilku filmów Andrzeja Wajdy, a także tłumaczeniami z języka czeskiego.
W rozmowach o życiu filmowym Piotra Czerkawskiego mówi: „filmy w dzisiejszym świecie mają coraz mniejsze znaczenie. Gdy zaczynałam swoją przygodę, a więc w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, kino faktycznie było „najważniejszą ze sztuk”. Było innowacyjne i – pomimo istnienia cenzury politycznej i ekonomicznej – emanowało wolnością. Dziś jest już inaczej, kino prawie nikogo nie obchodzi. Krytycy i selekcjonerzy festiwali, za sprawą swoich wyborów, doprowadzili do zerwania więzi pomiędzy filmami a widzem. Tak zwane „kino środka”, a więc dobrze skonstruowane historie, zrealizowanie przez wyrazistych artystów, ale jednocześnie przystępne i atrakcyjne w odbiorze, dziś już praktycznie nie istnieje. Teraz takie wartości dużo łatwiej można znaleźć w serialach. [1]
W roku 2008 zostaje europejską ambasadorką Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego. Od roku 2020 Agnieszka Holland jest prezydentem Europejskiej Akademii Filmowej.
Korzystano z: biografia24.pl, filmweb.pl, Piotr Czerkawski, Drżące kadry. Rozmowy o życiu filmowym w PRL-u, Wydawnictwo Czarne
Foto: commons.wikimedia.org