RYSZARD HOROWITZ

Fotografik, prekursor komputerowego przetwarzania fotografii, współzałożyciel amerykańskiego Stowarzyszenia Fotografików Reklamowych APA.

Ur. 05.05.1939 w Krakowie.

W czasie wojny trafia wraz z rodziną do krakowskiego getta, następnie do obozów koncentracyjnych. Zostaje najmłodszym dzieckiem ocalałym z obozu Auschwitz-Birkenau dzięki Oskarowi Schindlerowi. Po wojnie zostaje odnaleziony przez matkę, która rozpoznaje syna na jednym z kadrów rosyjskiego filmu propagandowego.

Uczy się w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych, a następnie studiuje na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

W roku 1959 wyjeżdża do Nowego Jorku, gdzie kontynuuje naukę w Pratt Institute na wydziale projektowania i grafiki reklamowej, gdzie poznaje swojego mentora – Richarda Avedona. Asystuje mu później m.in. przy sesji zdjęciowej Salvadora Dalí. Podejmuje pracę w biurach zajmujących się grafiką filmową i telewizyjną, w tym w agencji reklamowej Grey Advertising, której zostaje dyrektorem artystycznym. W roku 1967 zakłada własną agencję fotograficzną, specjalizującą się w fotografii reklamowej.

W 1982 roku Ryszard Horowitz otrzymuje Golden Cadillac Award za najlepszą kampanię reklamową samochodu. Rok później zostaje wybrany amerykańskim fotografem roku w ogólnonarodowej ankiecie magazynu „Adweec”. Na początku lat dziewięćdziesiątych odbiera nagrodę amerykańskiego Stowarzyszenia Fotografów Reklamowych (APA) za najlepsze zdjęcie roku („Ptak II”).

Do lat 90. prace Horowitza charakteryzuje charakterystyczny surrealny klimat dzięki przeróżnym zabiegom artysty, w tym wykorzystaniu mylących perspektyw. Fotografik staje się prekursorem współczesnej grafiki reklamowej.

Korzystano z: culture.pl, pl.wikipedia.org, niezlasztuka.net

Foto: commons.wikimedia.org

SZTUKI PLASTYCZNE, FOTOGRAFIKA