Master class by Slawomir Idziak on The Art of Visual Dramaturgy, at the 45th International Film Festival of India (IFFI-2014), in Panaji, Goa on November 24, 2014, domena publiczna
Master class by Slawomir Idziak on The Art of Visual Dramaturgy, at the 45th International Film Festival of India (IFFI-2014), in Panaji, Goa on November 24, 2014, domena publiczna

SŁAWOMIR IDZIAK

Operator filmowy, reżyser, scenarzysta, pedagog.

Ur. 25.01.1945 w Katowicach.

Studiuje na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Pracuje jako asystent operatora przy filmach Jerzego Kawalerowicza i Janusza Majewskiego. Wkrótce już prowadzi kamerę m.in. przy „Krótkim filmie o zabijaniu”, „Podwójnym życiu Weroniki” i „Trzech kolorach. Niebieskim” Krzysztofa Kieślowskiego. W roku 1997 pracuje przy cenionym filmie s-f „Gattaca – szok przyszłości”, cztery lata później – przy dramacie sensacyjnym „Dowód życia”.

Ważnym momentem kariery okazuje się rok 2001 i wybitny „Black Hawk Down”, czyli w polskiej dystrybucji” Helikopter w ogniu”, reżyserowany przez Ridleya Scotta. Za pracę kamery przy tym obrazie Sławomir Idziak otrzymuje nominacje do Oscara i nagrody BAFTA. Kolejne produkcje, przy których pracuje, to m.in. „Król Artur” i „Harry Potter i Zakon Feniksa”, „Opowieść o miłości i mroku”.

W wywiadzie dla „Kina” w roku 1986 wyjaśnia: „Jako operator nie czuję się kreatorem świata, ja jedynie wypełniam czyjeś sny. Za każdym razem staram się zrozumieć, jaka jest geneza literacka świata, który mam współtworzyć, jakie są obsesje – także plastyczne – reżysera. Muszę stopić to wszystko w spójny obraz”. Z kolei w rozmowie z Anną Sańczuk z „Vogue” w roku 2018, mówiąc o absolutnym zaangażowaniu w pracę operatora przynaje: „Robienie filmu porównuję z pójściem do zakonu. Wszystko jest podporządkowane tej pracy – spanie, odpoczynek, jedzenie.”

Sławomir Idziak dzieli się doświadczeniem: organizuje i prowadzi Film Spring Open, czyli coroczne plenery dla młodych filmowców.

Wśród 100 filmów z całej historii kinematografii „będących kamieniami milowymi w kinematografii pod względem sztuki operatorskiej”, a wybranych przez The American Society of Cinematographers w roku 2018, znajdują się „Trzy kolory. Niebieski”.

Korzystano m.in. z: culture.pl, vogue.pl, „Kino”, theasc.com