Maria Pomianowska with friends plays on Globaltica 2010 World Culture Festival in Gdynia, Poland, aut. Blueye, CC BY-SA 3.0 Deed
Maria Pomianowska with friends plays on Globaltica 2010 World Culture Festival in Gdynia, Poland, aut. Blueye, CC BY-SA 3.0 Deed

MARIA POMIANOWSKA

Multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka, prof. dr hab. Akademii Muzycznej w Krakowie, dyrektor międzynarodowego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, spiritus movens artystycznych spotkań muzyków z różnych kontynentów.

Ur. 26.06.1961 w Warszawie.

Edukację muzyczną rozpoczyna jako siedmiolatka nauką gry na wiolonczeli. W 1992 roku zostaje absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej grając na tym właśnie fantastycznym instrumencie.

Już od połowy lat 80. zgłębia techniki gry na instrumentach azjatyckich. Przemierza w tym celu Indie, Chiny, Koreę, Japonię oraz kraje Bliskiego Wschodu. Na subkontynencie uczy się gry między innymi od mistrzów sarangi, tradycyjnego strunowego instrumentu indyjskiego: Sabriego Khana i Rama Narayana. Po powrocie do kraju tworzy zespół Raga Sangit – jeden z pierwszych w Polsce grających muzykę indyjską.

Wraz z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim rekonstruuje dwa zapomniane instrumenty smyczkowe, mianowicie sukę biłgorajską i fidel płocką.

Rok później zakłada Zespół Polski Marii Pomianowskiej, prezentujący muzykę ludową Mazowsza, eksplorujący jej powiązania z muzyką najważniejszych polskich kompozytorów. W składzie usłyszymy skrzypce żłobione, piszczałki, dudy, lirę korbową, cymbały, a także basy i bębny. Muzycy koncertują na całym świecie.

JAPONIA

Lata 1997-2002 Maria Pomianowska spędza w Japonii, gdzie wykonuje polską muzykę w największych salach koncertowych, również na dworze cesarskim. W 2000 roku sławny wiolonczelista Yo-Yo Ma zleca jej skomponowanie kilku utworów. Później sama kompozytorka wykonuje je na Festiwalu Kultury Azjatyckiej w Niigata na wyspie Honsiu.

Od 2006 roku zasiada w radzie programowej warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, pięć lat później jest już jego dyrektorem artystycznym.

W 2010 roku wydaje album „U źródeł muzyki Chopina” z utworami kompozytora przetworzonymi na instrumenty ludowe. W tym samym czasie tworzy scenariusz wystawy „Zakochany Chopin, czyli inspiracje mazowieckie”.

Od 2011 roku wraz z muzykami arabskimi i pakistańskimi współorganizuje międzykulturowe projekty muzyczne w Azji i Afryce, w ramach których wydaje płytę „Poland-Pakistan. Sounds from two continents”, DVD wydane w Tunezji „Rawabit: Connections-Więzy” i album „Warszawa-Dakar” nagrany wraz z muzykami z Senegalu.

Maria Pomianowska grająca na morin-chuur, aut. Antekp, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
Maria Pomianowska grająca na morin-chuur, aut. Antekp, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

Maria Pomianowska ma w  dorobku prawie 30 autorskich płyt, współpracuje m.in. z Yo-Yo Mą, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadehem.  

Od 30 lat koncertuje jako solistka w największych salach koncertowych świata, m.in. w Royal Albert Hall w Londynie, Kennedy Center w Waszyngtonie, Lincoln Center w Nowym Jorku, Stadthalle w Wiedniu, Mozart Hall w Tokio i Kiara Hall w Sapporo.

Korzystano m.in. z: pomianowska.art.pl, amuz.krakow.pl, polskieradio.pl. culture.pl