MIECZYSŁAW BEKKER

Naukowiec, inżynier, autor zrealizowanego projektu łazika księżycowego.

Ur. 25.05.1905 w Strzyżowie – zm. 8.01.1989 w Santa Barbara.

Studiuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej, odbywa praktyki w fabryce Renault koło Paryża. Najpierw pracuje w Wojskowym Instytucie Badań Inżynierii, później w Dowództwie Broni Pancernych jako konstruktor. Wykłada na warszawskich uczelniach technicznych.

W trakcie wojny początkowo bierze udział w walkach na froncie, następnie przedostaje się do Francji, gdzie rozpoczyna pracę w Wydziale Czołgów Ministerstwa Uzbrojenia. Otrzymuje propozycję przejścia do Biura Badań Broni Pancernej w Ottawie. W latach 1943-56 służy w kanadyjskiej armii.

Niedługo później obejmuje stanowisko dyrektora Instytutu Badań General Motors. Pracuje nad teorią zależności pracy kół i gąsienic i cech nieutwardzonego podłoża, która została później uznana za nową dziedzinę wiedzy – terramechanikę.

"Astronaut Buzz Aldrin Playfully suggested this concept for an LRV wheel to Dr. M.G. Bekker", NASA APPEL Knowledge Services, CC BY-NC 2.0
„Astronaut Buzz Aldrin Playfully suggested this concept for an LRV wheel to Dr. M.G. Bekker” :)) NASA APPEL Knowledge Services, CC BY-NC 2.0

Kiedy w roku 1961 NASA organizuje konkurs na projekt pojazdu poruszającego się po Księżycu w ramach programu Apollo, Mieczysław Bekker podejmuje się zadania skonstruowania maszyny. W roku 1969 NASA ogłasza, że wygrywa pojazd polskiego konstruktora.

Wehikuł po raz pierwszy staje na Księżycu 30 lipca 1971 roku. Powstają trzy modele, każdy z nich jeździ po powierzchni Księżyca i znajduje się tam do dziś. Czwarty egzemplarz nie opuszcza Ziemi ze względu na przerwanie programu lotów.

Korzystano z: mlodytechnik.pl, pl.wikipedia.org

POLSKIE OKRYCIA I WYNALAZKI