Piotr Nawrot
Piotr Nawrot

PIOTR NAWROT

Werbista, muzykolog, pionier badań nad unikalnymi manuskryptami muzyki liturgicznej z okresu baroku, powierzonymi mu przez Indian Chiquitos, profesor chorału gregoriańskiego i klasy organów Konserwatorium w La Paz, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Renesansu i Baroku Amerykańskiego „Misiones de Chiquitos” w Santa Cruz.

Ur. 2.06.1955 w Poznaniu.

1.

Śpiewa w Poznańskim Chórze Chłopięcym, gra na klarnecie. Od roku 1974, od momentu kiedy wstąpił do seminarium werbistów, przygotowuje się do wyjazdu na misję. Uczy się także gry na organach.

W roku 1981 wyjeżdża do Paragwaju, bada historię misji i liturgicznej muzyki misyjnej. Od roku 1985 studiuje historię muzyki sakralnej na Katolickim Uniwersytecie Ameryki w Waszyngtonie.

2.

W 1991 r. rozpoczyna pionierskie badania unikalnych barokowych manuskryptów muzyki liturgicznej, powierzonych mu przez Indian Chiquitos i Moxos. Gromadzi kilkanaście tysięcy manuskryptów z XVI, XVII i XVIII w., archiwizuje je i poddaje rekonstrukcji. W zapisie bardzo interesującej rozmowy Piotra Nawrota z Anną Kot opublikowanym w Głosie Wielkopolski czytamy: „Polak nie uważa się za ich odkrywcę, choć to dzięki niemu świat o nich się dowiedział. W Boliwii, gdzie przebywał już o. Nawrot, pracował szwajcarski architekt Hans Roth, który rekonstruował kościoły w byłych redukcjach. Miał dobry kontakt z Indianami, którzy opowiadali mu, że przechowują zapisy muzyczne sprzed wieków. A ponieważ panowie się znali, zwabiony sensacyjnymi informacjami poznaniak pojechał na tereny Indian Chiquitos zobaczyć dokumenty.

– Trzymałem w rękach utwory zapisane w ich języku! To była sensacja muzykologiczna – a mi udało się je tylko odczytać – tłumaczy skromnie o. Piotr Nawrot – Od tamtej pory powstała już grupa solidnie wykształconych Indian, którzy mi w tej pracy pomagają. Przecież do zbadania, rekonstrukcji, transkrypcji, spopularyzowania jest aż 13 tys. woluminów pochodzących z XVI, XVII i XVIII w.! To nie jest praca dla jednego człowieka.”

3.

Renoma polskiego badacza w lokalnych kręgach muzycznych sukcesywnie rośnie. Dzięki temu zostaje dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Renesansu i Baroku Amerykańskiego „Misiones de Chiquitos” w Santa Cruz. Prowadzi zajęcia chorału gregoriańskiego, ponadto również klasę organów w Konserwatorium Muzycznym w La Paz.

Zostaje stypendystą Fundacji Pamięci Johna Simona Guggenheima oraz laureatem Orderu Izabeli Katolickiej, przyznanego przez króla Hiszpanii Juana Carlosa I. Zdobywa nagrodę im. Królowej Zofii, fundowaną przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Współpracy Królestwa Hiszpanii, za „osiągnięcia na polu zachowania i odbudowy dziedzictwa kulturowego”. Biegle mówi pięcioma językami.

Korzystano m.in. z: festivalmisionesdechiquitos.com, wikipedia, gloswielkopolski.pl,

Foto: Conferencia Magistral: “Música del Tiempo de la Colonia Española, en los Archivos Musicales de Bolivia” 2018

MUZYKA