Rudolf Modrzejewski, 1931. Wikimedia Commons, domena publiczna
Rudolf Modrzejewski, 1931. Wikimedia Commons, domena publiczna

RUDOLF MODRZEJEWSKI, RALPH MODJESKI

Inżynier, budowniczy linii kolejowych i mostów w Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie, specjalista od mostów wiszących.

Ur. 27.01.1861 w Bochni lub Krakowie –  zm. 26.06.1940 w Los Angeles.

Rudolf Modrzejewski jest synem światowej sławy aktorki teatralnej, Heleny Modrzejewskiej. Jako nastolatek, wraz z matką, przeprowadza się do Stanów Zjednoczonych. Postanawia zostać inżynierem.

Wyjeżdża do Francji, aby zdobyć wykształcenie. Na prestiżową uczelnię École nationale des ponts et chaussées nie dostaje się jednak za pierwszym razem. Po tej porażce rozważa karierę pianistyczną (jako dziecko uczy się z Ignacym Paderewskim). Ostatecznie wstępuje na paryską uczelnię techniczną. W roku 1885 uzyskuje dyplom, z wyróżnieniem, inżyniera dróg i mostów. W tym czasie otrzymuje też obywatelstwo amerykańskie.

Powraca do Stanów, by – dzięki kontaktom matki – odbyć praktyki u George’a Morisona, wówczas prawdziwej sławy. Modrzejewski zyskuje z czasem miano jednego z najlepszych inżynierów Ameryki. Mówi się o nim dosłownie: „father of American bridge-building”.

Rudolf Modrzejewski, rys. © MD
Rudolf Modrzejewski, rys. © MD
REALIZACJE

W roku 1893 przeprowadza się do Chicago, gdzie zakłada własną firmę konstrukcyjną. Buduje kilkadziesiąt potężnych, często zawierających ruchome elementy, mostów budzących podziw do dziś. Ralph Modjeski, bo pod takim imieniem i nazwiskiem jest znany w Stanach Zjednoczonych, był projektantem lub/i głównym inżynierem podczas budowy między innymi Benjamin Franklin Bridge oraz Tacony-Palmyra Bridge na na rzece Delaware, Metropolis Bridge na rzece Ohio, Government Bridge, McKinley Bridge, Huey P. Long Bridge, Thebes Bridge i Harahan Bridge na na rzece Missisippi, Mid-Hudson Bridge na rzece Hudson, Blue Water Bridge na rzece St. Clair, Oregon Trunk Rail Bridge i Columbia River Railroad Bridge na rzece Columbia, Broadway Bridge na rzece Willamette, Mears Memorial Bringe na alaskańskiej rzece Tanana, Crooked River Railroad Bridge, Quebec Bridge na rzece St. Lawrance w Kanadzie.

W dokumentach z roku 1905 można wyczytać, że bohater niniejszego biogramu ma wówczas „5 stóp i 7 cali wzrostu, wysokie czoło, oczy niebieskie, wystający nos, uszy i podbródek średnie, ciemnobrązowe włosy, cerę zwyczajną i owalną twarz”.

W roku 1911 otrzymuje doktorat z Illinois State University.

Opus magnum Modrzejewskiego wydaje się być most Beniamina Franklina nad rzeką Delaware z 1926 r., choć wiele z jego konstrukcji odznacza się i śmiałą konstrukcją i charakterystycznym rozmachem.

Rudolf Modrzejewski pochowany jest na Inglewood Park Cemetery w Los Angeles.

Korzystano m.in. z: polskieradio.pl, pl.wikipedia.org, bochenskiedzieje.pl