TADEUSZ „TADEK” MAREK

Inżynier samochodowy, konstruktor silników Aston Martin.

Ur. w 1908 roku w Krakowie – zm. w roku 1982 we Włoszech.

Studiuje w Technische Universität w Berlinie. Po studiach wraca do Polski, by pracować dla Fiata oraz General Motors. W wolnym czasie bierze udział w rajdach motocyklowych i samochodowych, co więcej startuje w nich w sukcesami – w 1939 roku wygrywa 12. Rajd Polski.

Po wybuchu wojny na krótko trafia do wojska. W 1941 roku zostaje wysłany do Anglii, gdzie ma projektować czołgi dla polskiej armii.

Po wojnie dołącza do U.N.R.R.A. (United Nations Relief and Rehabilitation Association) i wyjeżdża do Niemiec. Powraca następnie do Anglii, gdzie w 1951 roku podejmuje pracę w Austin Motor Company w Longbridge.

1976 Aston Martin V8 engine, aut.: dave_7 from Lethbridge, Canada, CC BY 2.0
1976 Aston Martin V8 engine, Tadek Marek, aut.: dave_7 from Lethbridge, Canada, CC BY 2.0

W 1953 roku zostaje zatrudniony przez Astona Martina. Wprowadza innowacje i poprawki w silnikach, co więcej – w roku 1956 konstruuje pierwszy własny autorski silnik dla firmy. Z perspektywy czasu najważniejsze dokonania polskiego konstruktora to sześciocylindrowy silnik do wyścigowego Aston Martin DBR2 oraz silnik Aston Martin V8.

Kontynuuje pracę nad silnikami do 1968 roku, kiedy to przechodzi na emeryturę. Przeprowadza się na włoskie wybrzeże, gdzie pozostaje już aż do roku 1982.

Korzystano m.in. z: dbsvantage.com, audycja „Tadeusz Marek, czyli człowiek, który zmotoryzował Jamesa Bonda” (Stulecie wynalazców/PR 3)

Foto: Rajd Polski 1939, Tadeusz Marek, „Światowid” Nr 26 / 1939, domena publiczna, za Wikimedia Commons

INŻYNIERIA